علوم محبوب

غیر قابل درک ترین چیز درباره ی جهان،قابل درک بودن آنست

علوم محبوب

غیر قابل درک ترین چیز درباره ی جهان،قابل درک بودن آنست

فصل‌نامه‌ ی گاما



«گاما فصل‌نامه‌ای است به زبان فارسی، درباره‌ی فیزیک. آن چه در گاما منتشر می‌شود بیش‌تر مقاله‌های آموزشی، در زمینه‌ی تاریخ یا فرهنگ فیزیک، یا درباره‌ی مسائل فیزیک در ایران است و قرار است جنبه‌ی آموزشی و فرهنگی داشته باشد و برای دانشجویان فیزیک یا دانش‌آموختگان فیزیک، یا دست‌کم بخشی از آن‌ها قابل‌استفاده باشد.» چیزی که خواندید، معرفی مجله از زبان ویراستان آن بود که در آغاز هر شماره‌ی گاما چاپ می‌شود.

این مجله در اسفندماه ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد. ویراستاران آن (که بخش مهمی از نویسندگان مجله هم محسوب می‌شوند) جمعی از فیزیکدانان فعال ایرانی هستند که بیشترشان در ایران دکترای خود را گرفته‌اند و به عبارتی جزء نسل دوم فیزیکدانان ایرانی محسوب می‌شوند. (نسل اول آن‌هایی هستند که از فرنگ برگشتند و در حدود سال‌های ۱۳۷۰ اولین دوره‌های دکترای فیزیک را در ایران پایه‌گذاری کردند.)

مطالب این مجله به نظر من برای دانشجوی فیزیکی که به فکر گسترش دانش فیزیکی خود و نیز توسعه‌ی جامعه‌ی علمی ایران است جذاب و آموزنده است. در این مجله معمولاً مصاحبه‌هایی با فیزیکدانان مقیم ایران انجام می‌شود که بعضاً حاوی نکات و مسائل مهمی درباره‌ی جامعه‌ی فیزیک ایران است و فکر می‌کنم باعث شده که بحث‌های این‌چنینی میان دانشجویان و استادان فیزیک به شکل جدی‌تری مطرح شده و روی آن‌ها فکر شود.

 مقاله‌های آموزشی که بیشترشان در سطح دانشجویان کارشناسی فیزیک هستند، بدنه‌ی اصلی این مجله را تشکیل می‌دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد